Tuesday, October 27, 2009

KANAK-KANAK DAGESTAN, RUSSIA BERSAMA AYAT-AYAT AL-QURAN PADA JASADNYA

Saat dan ketika kita terleka dengan kemewahan duniawi, tiba-tiba kita dikejutkan oleh satu peristiwa menakjubkan di bumi Dagestan, Russia. Seorang kanak-kanak lelaki memiliki beberapa potong ayat al-Quran yang tertulis lengkap berserta barisnya yang jelas dipaparkan di media antarabangsa. Doktor-doktor pakar begitu teruja ingin mengkaji sebab-musabab berlakunya kejadian tersebut terhadap darah yang terkandung dalam tubuh kanak-kanak berusia 9 bulan itu sehingga terpamer jelas pada betis, tangan, perut, dan kaki dalam tulisan berona merah. Inilah sebenarnya yang harus kita renungi. Kebesaran dan keagungan Allah S.W.T sewajarnya dikagumi dan diinsafi sepanjang kehidupan. Kejadian luar biasa ini juga perlu disyukuri nikmat-Nya biar pun berupa peringatan yang amat mahal harganya.
Saksikanlah keajaiban yang Allah S.W.T bukakan hijabnya agar kita menjadi hamba-Nya yang sentiasa bertafakur mengadap-Nya. Apatah lagi, sebagai umat Islam yang dahagakan bukti keesaan-Nya seharusnya menjadikan segalanya ini sebagai suatu aspirasi murni ke arah menjadi seorang muslim, mukmin dan mukhsin.
Sama ada kita menganggap peristiwa tersebut sebagai pengajaran mahu pun amaran daripada Allah S.W.T, kita sendiri perlulah merasakan bahawa inilah penyaksian alam musyahadah yang jarang-jarang diperlihatkan. Maka, tetapkanlah iman dalam lingkungan orang yang soleh. Itulah langkah terbaik untuk sentiasa mendapat keredhaan_Nya di dunia dan di akhirat.

No comments:

Post a Comment