Tuesday, September 8, 2009

NUZUL AL-QUR'AN : HIKMAH PENURUNAN YANG SEMAKIN DILUPAKAN

17 Ramadhan adalah merupakan peristiwa bersejarah dalam taqwim Islam. Nuzul al-Quran bermakna penurunan wahyu Allah S.W.T yang pertama. Ketika Nabi Muhammad s.a.w begitu susah hati meninjau kejahilan umat Arab di sekelilingnya, maka tergeraklah jiwa raganya untuk mengasingkan diri dari masyarakat yang sentiasa mabuk dengan hal-hal duniawi.
Budaya sosial mereka yang menyongsang daripada tabiat fitrah manusia begitu menyedihkan nurani baginda s.a.w. Justeru, dengan beruzlah di Gua Hira' diharapkan agar mampu menganugerahkan sedikit ketenangan. Lantaran itu, kerana cintanya Allah terhadap kekasih-Nya, maka diutuskan Jibril a.s untuk menghiburkan hati baginda s.a.w yang gundah gulana. Maka, hikmah penurunan surah Al-Alaq : ayat 1 - 5 sudah cukup membuktikan tentang syariat Allah S.W.T yang tidak sudi membiarkan hamba-Nya terbiar tanpa naskah panduan dalam kehidupan.
Beruntunglah kita kerana lahir sebagai muslim sejak mula. Biarpun sukar untuk menggapai mukmin, anggaplah ini sebagai satu cabaran dalam perjalanan yang kita lalui. Rasulullah s.a.w tidak meninggalkan harta yang sangat bernilai kecuali al-Qur'an dan As-Sunnah. Jadi, berusahalah untuk menjadi umat yang terbaik dalam pandangan Allah S.W.T.

No comments:

Post a Comment